Sådan Får du Disruptive Ideer og Skaber Innovative Produkter

Kategori: Tech

Firma

Har du nogensinde kigget på en britisk stikkontakt? England bruger de det største stik i verden. Den britiske stikkontakt blev opfundet i 1946 – den kommer altså fra en tid, hvor computere fyldte hele værelser, og radioer var på størrelse med din opvaskemaskine. Den eneste gang en almindelig person bar flyttede rundt på noget elektronik, var når de flyttede fra ét hus til et andet.

I dag står vores teknologi ikke og fylder over i hjørnet. Den tager i stedet med os når vi rejser til fjerne lande, og bliver brugt når vi er på arbejde, slapper af og når vi leger og har det sjovt. De har været på noget af en slankekur, og hvad plejede at fylde et værelse, passer nu komfortabelt ned i lommen.

Så er det ikke lidt mærket, at den gigantiske britiske stikkontakt, stadig ser ud, som den gjorde dengang? Der var for nyligt en designer, der vandt en pris for at genopfinde det britiske stik, i en slankere og pænere form. Men hvorfor tog det dog 64 år at komme op med en bedre løsning? Et måske endnu vigtigere spørgsmål er, hvorfor der ikke er nogen af os andre, der har fået den idé tidligere?

 

Folk ved ikke hvad de vil have

Henry Ford sagde engang:

”Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ønskede, ville de have sagt hurtigere heste”

Kunder i hele verden har behov, som de ikke snakker om – og måske knap nok kan sætte ord på, eller er opmærksomme på – og det gør dem svære at finde og løse. Der har ikke været en eneste englænder, der nogensinde har sagt til en produktdesigner, at de godt kunne bruge nogle slankere stik, eller mindre stikkontakter. Ingen har tænkt kritisik over det – det var da bare sådan, en stikkontakt så ud?

Det var kun fordi opfinderne af de nye britiske stik, en designer ved navn Min Kyu-Choi, selv havde en dårlig oplevelse, at der blev sat skub i tingene. Han ridsede sin MacBook Air computer på stikket fra sin lader, og det var der han indså, at verdens tyndeste bærbare computer stadig bruger verdens tykkeste stik.

Min Kyu-Choi var på den måde snublet over en idé, med potential for disruption. Gennem hans negative oplevelse, formåede han at opdage et uomtvistet og udækket kundebehov.

 

Så hvordan får man disruptive idéer til innovative produkter?

Svaret er faktisk overraskende simpelt: Hav oplevelser, og reflekter over dem. At skabe et innovativt nyt produkt kræver et induktivt spring.

Den bedste måde at udløse et induktivt spring på er, at have en oplevelse selv. Den nemme del af det er, at vi alle har oplevelser løbende. Når jeg slår min alarm fra om morgenen, er det en kundeoplevelse. Når jeg stiger på toget, er det en kundeoplevelse. Når jeg køber min morgenkaffe – en oplevelse. Alle de ting vi oplever i løbet af vores dag kommer med en dosis tilfredshed og frustration. Lær at lægge mærke til disse ting, og du vil begynde at opdage muligheder for disruptiv innovation.