Med nystartede fukima på messe – Sådan ser fremtiden ud ifølge den dansk – Japanske møbelindustri

Kategori: Bolig

Japansk designede stole, borde og alt hvad der ellers findes af møbler er begyndt at bryde frem på det danske marked. Det er dog med et vist dansk spin, der ifølge designere indenfor møbelindustrien giver et unikt twist der har stor mulighed for at slå igennem på den internationale bane også.

Vi danskere er glade for det danske, og de ses også på de designs vi går efter når vi handler møbler. Formerne på møblerne i de danske hjem har en vis lighed med den traditionelle danske møbelkunst, også selvom de er produceret i Kina og købt i Ikea. Spørger man de danske borgere er de ikke nødvendigvis opmærksomme på det – det er blot en præference der kommer til udtryk i deres handlinger når det kommer til at vælge og indkøbe. Dette faktum begyndte en række japanske møbeldesignere, bosiddende i København, at arbejde med og endte ud med en ganske unik fusion imellem det traditionelle danske udtryk og de mere eksotiske former fra deres hjemland Japan. Fukima startede for 20 år siden, og de holdt ikke kortene tæt til kroppen – de var meget åbne omkring deres ideologi og hvorfor de mente denne Dansk-Japanske design kombination var genial. Det affødte at en række andre møbelproducenter gik dem i hælene, og at der nu er nok designere og produkter, i hvad der ellers lyder som en lille kategori, til at kunne holde en hel messe.

Vi var ude at besøge Fukima på deres messestand i år. De var selvfølgelig placeret ganske centralt, og var udrustet med A-Skilte og hvad der ellers hører sig til når man skal skabe opmærksomhed på messer. Vi fik et par hurtige spørgsmål ind, omkring Fukima’s syn på hvordan de er kommer her til:

“Vi har været overvældet over hvor meget der er sket på 20 år. Vi troede egentligt at vi sad med en ganske lille niche, men efterspørgslen voksede pludselig drastisk. Vi har ramt noget, som danskerne bare ikke kan få nok af. Da vi ikke kunne følge med efterspørgslen gav det selvfølgelig grobund for en del konkurrenter, men det er vi nu glade for. Det her er blevet langt større end nogen af os havde regnet med.” – Carl Wung

Der er godt 20 stande i den dertil indrettede træningshal, og der spares ikke på kreativiteten.

“Det var en øjenåbner for os alle, at ekstreme eksperimenter som at blande dansk og japansk design kunne blive så stort. Derfor er alle begyndt på deres egne eksperimenter – vi ser inspiration fra Thailand og Indien, og der er endda en ‘verdensstol’ der eftersigende har elementer fra 196 forskellige lande. Noget vil floppe og noget vil blive en success, men det er helt sikkert at kreativiteten er i højsædet.” – Lars Matthiasen

Fremtiden ser altså lys ud for den Dansk-Japanske møbelindustri, der med deres messe har nået helt nye højder. Kreativiteten ser ud til at være ustoppeligt, og vi kan forvente mange nye spændende møbler i de danske hjem i fremtiden.