Hvor Ofte Spiser du Egentligt Fastfood?

Kategori: Sundhed

Vi mennesker har alle sammen en utroligt dårlig hukommelse. Den er selvfølgeligt god nok til at vi kan klare en helt masse ting, og har et samfund der fungerer ganske flot. Men når det kommer til de detaljerne, så er det ikke noget vi er særligt gode til at lagre. I stedet laver vi nogle overordnede betragtninger, som vi begynder at anse for sandhed. Ofte er dette godt nok til, at vi slet ikke lægger mærke til, at vi har taget en form for mental genvej. Men andre gange kan den slags ske at spænde ven for os, på vejen imod vores mål.

Ved du eksempelvis hvor ofte du spiser fastfood? De fleste tør godt komme med et bud, efter nogle sekunders overvejelse. Problemet er bare, at hvis man går ind og måler efter, så skyder folk næsten altid helt ved siden af. Den typiske mentale genvej er, at lave ens bud ud fra, hvor meget man har spist fastfood i den forgangne uge eller måned. Så hvis man har haft en ekstra presset måned, og fået pizza et par gange om ugen, så har man en tendens til at skyde over, når man skal komme med sit bud. Men langt de fleste byder under. Ikke bare fordi der er færre instanser på det seneste, men også fordi vi har ”lyst” til at sige et mindre tal. Der er fokus på folkesundheden i Danmark nu om dage, og det betyder at mange render rundt med en skyld-følelse hver gang de gør eller spiser noget usundt. Så når man bliver spurgt hvor ofte man laver den ”synd” det er at spise fastfood, så har man lyst til at sige, at det sker sjældent.

Men det er altså ikke en særligt konstruktiv tilgang. Du er ikke med på den seneste mode, bare fordi du skriver carhartt på din hvide t-shirt med en sort tusch, og du er ikke sund bare fordi du med vilje glemmer hvor meget usund mad du spiser.

I stedet må vi holde op med at læne os op af en hukommelse, der har for mange indbyggede genveje, og i stedet begynde at indsamle den rigtige data. Det behøver ikke at være super detaljeret. Bare sæt et lille rødt kryds i kalenderen, hver gang du spiser fastfood. Efter en måned eller to kan du så kigge på din kalender, og se hvordan det sådan rigtigt står til.

Det er muligt at det overrasker dig, hvor ofte du rent faktisk spiser fastfood. Måske forklarer det, hvorfor du ikke længere passer ned i dine Carhartt bukser. I så fald må du jo lave om på det – bestem dig for at spise halvt så meget fastfood i den kommende måned. Hvis du bliver ved med at sætte krydser, så bliver det pludseligt nemt for dig at følge med i, om du overholder dit nye mål.