Forstå dine kunder – Det gavner dig

Kategori: Tech

 

Er du en forretningsmand eller en forretningskvinde? Så har du sikkert været til et forretningsmøde med dine kunder. Det er muligt at det ikke altid har gået som planlagt. Du var måske ikke forberedt nok, eller måske var der problemer på hjemmefronten, som du kom til at tage med dig på arbejde, men frygt ej, der er hjælp at hente.

Ved sådanne møder er der ofte et pres fra ens hjemland, samt ens eget pres. Man vil selvfølgelig skabe den bedste løsning for sin egen virksomhed, men man skal huske på at dette gælder for begge parter. Det er derfor vigtigt at man forholder sig åben over for inputs fra modparten. Et møde er en dialog og ikke en diktatorisk samtale. Dog er det muligt at tage styringen. Hvis du sørger for at du er forberedt og ved hvor din smertegrænse går, vil det være nemmere for dig at sælge og købe. I de store handler er det selvfølgelig ekstra pres på, men du bør huske på at du er ansat, fordi der er nogle der mener at du er dygtig nok til at varetage deres interesser. Det er vigtigt at du forholder dig relativt objektivt, da det udelukkende bør handle om forretning. Du repræsentere noget, der formodentligt er større end dig selv, så der vil altid være hjælp at hente, selv de mest uventede steder. Sørg for at du har en sparringspartner, der forstår dig og som kan vejlede dig når du er fortvivlet. Det er ikke alt man kan håndtere alene, og det er aldrig en skam at spørge om hjælp. For at sikre at disse møder forløber som planlagt, kan det være nødvendigt med lidt ekstra forberedelse, men man bliver nød til at ofre noget, for at få noget. Du har som ansat forpligtet dig til at sælge din arbejdskraft. Dette indebærer din viden og erfaring. Hvis du vil være forberedt på, hvilke faktorer der spiller ind til hvert enkelt møde, er det nødvendigt at du forstår modpartens bagland. Du vil opleve at dette vil gavne både din forhandlingsstyrker, men også dine kompetencer. Du vil kunne bevare dit overblik i langt størstedelen af tiden, fordi du har indsigt i hvad modparten har brug for og hvad de kan undvære. Herfra kan du sætte din pris. Hvis du går ind til en forhandling, med én pris i hovedet, vil du oftest vende skuffet hjem. Din grad af åbenhed er derfor essentielt for dine evner. I forretningsverdenen er det oftest nødvendigt at gå på kompromis, hvilket man bør være indstillet på, ligegyldigt hvilket erhverv man befinder sig i. Hvis møder med kunder skal forløbe mest konstruktivt, bliver man nød til at ligge sine personlige værdier på hylden, og følge de værdier man repræsenterer. Dette lyder måske slemt, men du vil oftest opleve at de værdier din arbejdsplads står for, oftest vil være mange af de samme værdier, som du ser dig selv stræbe efter.

Se hvidevare reservedele her