De 5 grundlæggende elementer for et godt arbejdsmiljø

Kategori: Sundhed

få det bedre på arbejde

Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega på en arbejdsplads. Arbejdsmiljø kan være mange ting, lige fra stilhed når der skal laves ting hvor der skal koncentreres, til at man har det gode med de mennesker man arbejder sammen med.

God arbejdsmiljø handler især om at holde medarbejderne fit for fight, så de ikke går ned med stress, skader, sygdomme eller andre skavanker, såvel fysiske som psykiske. Det er også meget vigtigt at have et godt psykisk miljø på arbejdspladsen, da det hurtigt kan sætte sig på psyken, hvis der er mobning eller andre ting der plager

1: Gode lokaler skal der til. Det kan være du skal ud at kigge på nye erhvevslokaler eller erhvervsejendomme til dit firma. Det kan meget vel være at dine nye investeringsejendomme, er en nødvendighed for firmaets arbejdsmiljø. Her tænkes især på pladsmængden i firmaet, da det er vigtigt at der ikke bliver for trangt.
Mange sidder måske på alt for små kontorer eller arbejder i alt for små lagerlokaler, eller noget lignende. Hvis du kan nikke genkende til noget af dette, kan det være at du som chef skulle overveje om i skulle ud i nogen nye lokaler. Det er i hvert fald ikke godt for noget, at have alt for små lokaler.

2: Arbejdsstilling

For mange timer i samme arbejdsstilling giver helt sikker skader på lang sigt. Derfor er det vigtigt at du som leder, tager affære på at medarbejderne har nogle gode arbejdsstillinger. Er du mekaniker eksempelvis, er det vigtigt ikke at ligge og rode rundt på knæene dagen lang, da de simpelthen ikke kan holde til dette i længden. Er du chef for kontorer, er det vigtigt at medarbejderne har mulighed for at skifte arbejdstiling i ny og næ. Derfor er det en god ide at få fat i nogle hæve/sænkeborde og være lidt efter medarbejderne med, at de gerne må skifte arbejdsstilling rimelig tit, så de ikke får ondt i nakke, ryg og hoved. Det er en sikker hovedpine, at sidde i samme stilling og arbejde hver dag, og det er med sikkerhed heller ikke noget der gavner arbejdspladsen overhovedet.

Det kan godt være det er lidt af en investering at købe nogle ordentlige borde og stole til medarbejderne, men på sigt kan det blive en endnu dyrere regning, hvis du ikke får det gjort. Her er det vigtigt med lidt dyrere start og så kunne vinde noget på den lange bane

3: Lyd og støj

I mange brancher kan man nemt blive forstyrret af larm og støj. På et stort åbent kontormiljø, er det også nemt at blive hyldet ud af den når folk snakker hen over skrivebordene. Derfor er det vigtigt at kunne sætte en prop i, så man kan koncentrere sig om sin opgave og intet andet. Jeg anbefaler derfor altid at man får fat i nogle rigtig gode hovedtelefoner. Her kan jeg især anbefale dem der har en quiet funktion. En af disse er eksempelvis Quiet 25 fra Bose, hvor man kan tænde for dem og med et, kan man ingenting høre udover det der kommer ud af hovedtelefonerne. Så kan man sætte lidt musik på eller høre et godt podcast, som giver dig endnu flere evner og kompetencer og som kan bruges på noget fornuftigt i stedet for larm.

4: Den almindelige jargon

Når du er leder af en virksomhed, er det vigtigt at sætte en god kultur fra start af. Målet med dette må klart være at ingen på arbejdspladsen skal føle sig udenfor og ikke nogen skal føle sig mobbet. Det må være alfa og omega på lidt større arbejdspladser hvor man arbejder i teams osv. At alle skal føle sig velkomne. Mobning er et stort issue og ikke kun i skoler og på gymnasier. Mobning sker også på arbejdspladser og det med store følger. Mange får svært ved at passe deres arbejde efter en grum omgang mobning, og det kan give store ar på sjælen. Dette er vigtigt at få stoppet i tide.

5: stress

Lad nu være med at kør for hårdt på medarbejdene. Lad dem få fri når de har fri, og pres dem ikke ind til arbejde i weekenden. Er der så meget at lave, må der også være råd til at ansætte en mere. Så gør det i stedet for at trække så stort et læs på de samme.

 

erhvervslokaler, investeringsejendomme, erhvervsejendomme,